Udskriv
 

Vejrforløb for mellemtrinnet

Forløbet har hovedfokus på vejr og vejrdannelse. Vi diskuterer, hvordan vejret kan beskrives, og hvilke faktorer der styrer vejret i Danmark og andre steder. Vi arbejder praktisk med registrering af vejret og laver vores egen vejrprognose, som vi sammenligner med DMI’s.
Om aktiviteten

Sted:

Raadvad Naturskole, Rude Skov Naturskole

Målgruppe:

4. klasse, 5. klasse, 6. klasse

Fag/læreplan:

Skolefag: Natur/teknologi
J
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D

Varighed:

4 timer

Mål:

At eleverne lærer at bruge forskellige redskaber til at registrere vejrparametre såsom temperatur, vindretning og hastighed, lufttryk og luftfugtighed samt får indsigt i de processer, der er årsag til, hvordan vejret bliver.

Drejebog:

Vi starter med en snak om, hvad vejr er for en størrelse, og hvordan man kan sætte tal på vejret. Derefter gennemgår vi de forskellige instrumenter til at måle vejrparametre med og går ud for at måle vejret. Vi skifter mellem af være ude og måle og inde og samle op på vores målinger, samt sætte dem ind i et større perspektiv. Dagen slutter med, at børnene laver deres egen vejrudsigt, som sammenlignes med den officielle vejrudsigt på DMI’s hjemmeside.

Opgaver for lærere og pædagoger:

At hjælpe eleverne på et af vejr-værkstederne.

Mere om aktiviteten:

Forberedelse: Tal med eleverne om vejret og om, hvordan det kan beskrives. Findes der godt og dårligt vejr, eller er der bare forskellige typer vejr?



 
Booking
Klik her for at læse mere om hvordan du booker aktiviteten
 
Genveje
 
Husk
Medbringe tøj efter vejret samt mad og drikke.
 

 
 
 
Naturskolerne.dk       Tlf. 45 80 59 26       mail@naturskolerne.dk       Raadvad 50, 2800 Lyngby