Udskriv
 

Hvordan klarer dyr og planter vinteren?

Med udgangspunkt i en introduktion til dyr og planters behov, samt forskellige dyregrupper, går vi på jagt i skoven for at finde planter, dyr og dyrespor for senere at diskutere deres strategier for at overleve en vinter i den danske skov. Både Raadvad og Rude Skov.
Om aktiviteten

Sted:

Raadvad Naturskole, Rude Skov Naturskole

Målgruppe:

3. klasse, 4. klasse
J
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D


Varighed:

3½ time

Mål:

At eleverne lærer, at det er svært for dyrene at overleve vinteren, og at der er forskel på, hvilken strategi dyrene bruger for at overleve vinteren.

Drejebog:

I grupper snakker eleverne om, hvorfor vi har vinter, hvad vi mennesker gør for at klare vinteren i Danmark, og hvad gør dyr og planter for at klare vinteren? Fælles snak om deres svar.
Derefter får hver gruppe forskellige dyr (ensvarme/vekselvarme) eller planter finde ud af, hvilken en strategi de bruger for at klare vinteren.
Derefter arrangeres en ekspert-karrusel (efter cooperative learning model).
Eksempler på dyr og planter der kan bruges til formålet: ræv, grævling, hjorte, flagermus, pindsvin, svale, mus, musvåge, musvit, gråand, vandstær, spætte, frø, snog, snegl, sommerfugl, bi, gedehams, bænkebider, bøgetræ, anemone, en frøplante.
Eleverne skal nu ud i naturen i grupper for at se, om de kan finde nogle spor efter dyr og planter og måle temperaturen på udvalgte lokaliteter ved hjælp af datalogger. Medbring kurv, planteske og skriveunderlag med undersøgelsesark og temperatursensor

Opgaver for lærere og pædagoger:

Hjælpe til med de praktiske opgaver omrking klassen og de ting de skal løse på turen

Mere om aktiviteten:

Turen kan gennemføres på egen hånd ved at I låner udstyr på Naturskolen, og bruger Skoven i Skolen som faglig ressource.



 
Booking
Klik her for at læse mere om hvordan du booker aktiviteten.
 
Bemærk
Turen gennemføres både fra Rude Skov og Raadvad Naturskole.
 

 
 
 
Naturskolerne.dk       Tlf. 45 80 59 26       mail@naturskolerne.dk       Raadvad 50, 2800 Lyngby