Kulstofs kredsløb - bliv klar til naturfagene i udskolingen
I 6. klasse samler vi de forskellige elementer eleverne har lært af kulstofs kredsløb i natur/teknologi og bliver klar til at tage livtag med de spændende naturfag i udskolingen, hvor kulstofs kredsløb står meget centralt.
Læringsaktiviteten fokuserer på forståelsen af altings opbygning af grundstoffer og nogle af naturens meget almindelige molekyler som CO2, sukker og vand, samt processerne fotosyntese og respiration på natur/teknologi-niveau.
Læringsaktiviteten fokuserer på forståelsen af altings opbygning af grundstoffer og nogle af naturens meget almindelige molekyler som CO2, sukker og vand, samt processerne fotosyntese og respiration på natur/teknologi-niveau.
Om aktiviteten
Sted:
Raadvad Naturskole, Rude Skov NaturskoleMålgruppe:
6. klasseFag/læreplan:
Skolefag: Natur/teknologiJ
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D

Varighed:
4 timerMål:
Målet med læringsaktiviteten er at bygge bro mellem natur/teknologi og udskolingens naturfag ved at gøre eleverne bevidst om hvad de allerede ved og hjælpe dem med at samle det til mere samlet forståelse. Forståelsen forankres i konkrete observationer af fænomener.Læringsmål:
Eleven kan koble fænomener fra naturen med kulstofs kredsløb (f.eks. blade der nedbrydes eller planters opbygning)
Eleven kan bruge begreberne CO2, ilt, energi, nedbrydning, fotosyntese og forbrænding, når de forklarer kulstofs kredsløb.
Eleven kan forklare kulstofs kredsløb ud fra modeller de selv er med til at fremstille på dagen.