Fra råuld til ragsokker - uld og uldforarbejdning
Menneskets forhold til naturen og dens materialer har ændret sig markant gennem tiden. Fra direkte afhængighed og brug af de nære naturmaterialer til bolig, redskaber, tøj osv. til vor tids mere industrielle brug af samme. Mange børn og voksne har i dag ikke nogen erfaring med at arbejde håndværksmæssigt med naturmaterialer som f.eks. råuld, pil og træ.
Kom og lær om uldens fantastiske egenskaber – og lad eleverne prøve at arbejde med råuld. De lærer at karte, spinde, filte og flette med gamle teknikker.
Kom og lær om uldens fantastiske egenskaber – og lad eleverne prøve at arbejde med råuld. De lærer at karte, spinde, filte og flette med gamle teknikker.
Om aktiviteten
Sted:
Raadvad Naturskole, Rude Skov NaturskoleMålgruppe:
4. klasse, 5. klasse, 6. klasseFag/læreplan:
Skolefag: Håndværk og designJ
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D

Varighed:
4 timerMål:
Læringsmål:- eleven kan karte og spinde en tråd af rå-uld
- eleven kan fremstille snore ved hjælp af gamle fletteteknikker som fx slynge og slentre
- eleven kan forarbejde råuld til en bold/genstand af filt ved hjælp af vådfiltning
- eleven har kendskab til råuld som materiale og til dens betydning i historisk perspektiv
Drejebog:
Eleverne får en kort introduktion til ulden som råmateriale, til dens kulturhistoriske betydning og gode egenskaber.Eleverne roterer herefter i grupper mellem 3 forskellige værksteder, hvor de lærer at:
1) karte og spinde en tråd af råuld
2) filte med sæbevand
3) slynge og slentre flettede snore (gamle teknikker til bindebånd og slidkanter)
Lærerne hjælper til ved hvert sit værksted.